رفتن به نوشته‌ها

پیش نویس لایحه نهضت مردمی توسعه درختکاری تدوین شد

تهران – ایرنا – وزارت جهاد کشاورزی به‌منظور توسعه سطح جنگل‌های کشور، حفاظت از خاک، تعدیل بیابان‌زایی و توسعه طبیعت‌گردی و افزایش بهره‌وری در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی، پیش‌نویس لایحه «نهضت مردمی توسعه درختکاری» را تدوین و به دولت ارائه کرد.


به گزارش حوزه دولت ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیأت دولت، امروزه محیط زیست در سطح ملی و جهانی، در معرض تهدیدهای جدی قرار دارد و فهرست این تهدیدها نیز از گرم شدن اقلیم زمین تا از دست رفتن تنوع زیستی و انواع آلودگی‌هایی که بشر خواسته یا ناخواسته به کره زمین تحمیل می‌کند، متعدد است و تکرار آنها چنانچه با برنامه‌ای منسجم و عملی جهت مقابله با آنها همراه نباشد، صرفاً از حساسیت آن می­‌کاهد.


با توجه به فرهنگ غنی اسلامی و تصریح اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در حفاظت از محیط زیست به‌عنوان یک وظیفه عمومی که همگانی بودن آن‌را در ضمیر خود نهفته دارد و نیز با توجه به اینکه آموزش یکی از مؤثرترین مؤلفه‌های تأثیرگذار بر توسعه هر کشور است، انجام اقداماتی وسیع، همه‌جانبه، مستمر و فراگیر در جهت افزایش آگاهی‌های زیست‌محیطی جوامع ضروری است.


در شکل‌گیری و حفاظت از خاک، سه عنصرِ پوشش گیاهی، هوا و آب با هم نقش ایفا می‌کنند. برای بهبود و حفاظت از خاک به‌عنوان یکی از عناصر حیاتی کشورمان، مقوله درختکاری و تقویت پوشش گیاهی اهمیت بسیار زیادی دارد. این مهم، تنها با افزایش مشارکت مردمی به‌ واسطه ایجاد مزیت اقتصادی و مُشوّق دولتی برای فعالیت تولیدی کشاورزی روی خاک رخ خواهد داد.


در شهرها، با توجه به اینکه زیرساخت‌های شهری اغلب از بتن، آسفالت، شیشه و فلز به وجود آمده است که تمام این مواد محیطی غیر قابل نفوذ در مقابل آب به وجود می‌آورد، منجر به ایجاد روان‌آب‌ها به ویژه در هنگام بارندگی شدید می‌شود. این امر مدیران شهری را بر آن داشته تا برای حل این بحران، ایجاد پوشش‌های سبز را بهترین رویکرد برای هدایت آب‌های روان به لایه‌های زیر زمین دانسته و به کاشت درختان در گوشه و کنار شهرها بپردازند. بدیهی‌ست هر چه تعداد درختان یک منطقه شهری بیشتر باشد، فضای نفوذپذیر زمینی نیز بیشتر خواهد بود که این امر، قابلیت جذب آب باران را فراهم می‌آورد و مانع از وقوع سیل می‌شود.


از سوی دیگر، برگ‌ها و شاخه‌های درختان آب را در سطح به خود جذب می‌کنند که همین امر نیز در کاهش میزان آب اضافی موجود در فضا سهیم است. ریشه درختان، بخش اعظمی از آب را به بخش‌های دیگر گیاه هدایت می‌کند و خاک نفوذپذیر اطراف درخت نیز، آب اضافی را به اعماق زمین می‌رساند؛ آبی که به لایه‌های زیر زمین می‌رود، به مرور زمان و در فصول خشک، توسط درختان جذب می‌شود و رطوبت لازم هوای اطراف را تأمین می‌کند. گزارشات حاکی از آن است که هر درخت بالغ می‌تواند در سال به میزان ۴۰ هزار گالن آب وارد فضا کند.


در این راستا و به‌منظور تحقق موادی از قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، تبصره (۲) بند (ث) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و همچنین بندهایی از ماده (۳۸) قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر توسعه سطح جنگل‌های کشور، حفاظت از خاک، تعدیل بیابان‌زایی و توسعه طبیعت‌گردی و… وزارت جهاد کشاورزی پیش‌نویس لایحه قانونی «نهضت مردمی برای توسعه درختکاری» را برای تصویب به دولت ارائه کرد که پیشنهاد مذکور برای گذراندن مراحل بررسی و تصمیم‌گیری در دستور کار کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت قرار گرفته است.


به موجب پیش‌نویس لایحه فوق، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است تا با مشارکت مردمی و همکاری سازمان بسیج مستضعفین، وزارت کشور، باشگاه کشاورزان جوان، تشکل‌ها و گروه‌های داوطلب جهادی، نسبت به کاشت سالانه حداقل ۲۵۰ میلیون (در طول ۴ سال، یک میلیارد) اصله از گونه‌های سازگار و مقاوم به خشکی اقدام کند.


همچنین کارخانجات صنعتی و مدیران پروژه‌های توسعه شهری مکلفند علاوه بر استفاده از فناوری نوین برای کاهش آلاینده‌ها، نسبت به خرید حق امتیاز (بُن) ترسیب کربن اقدام کنند و سازمان حفاظت محیط زیست نیز ملزم است ضمن ارزیابی متناسب با سطح تأثیرگذاری واحد، میزان حق امتیاز (بُن) لازم برای هر واحد صنعتی را تعیین و ابلاغ کند.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *