رفتن به نوشته‌ها

جنگنده های رادارگریز و پهپادها در تیر رس سامانه باور ورود ارتش

تهران- ایرنا- فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: در حوزه لیزر به توان بسیار خوبی دست یافته‌ایم و لیزر را با قدرت‌های مختلف به میدان آورده و تست میدانی آن‌ را هم انجام داده‌ایم.


به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد در برنامه «صف اول»، با محوریت ارتقای سامانه باور ۳۷۳، گفت: این اقدام بزرگ و جهانی را خدمت ملت ایران تبریک می‌گویم ‌و ایران به دومین کشور دارنده چنین سامانه‌ای با قدرت بالا و برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر در جهان تبدیل شده است.


فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش افزود: شرایط دفاع مقدس به ما دیکته کرد که اگر می‌خواهید روی پای خود بایستید باید تجهیزات شما بومی و داخلی باشد. ما این کار را از آن زمان آغاز کردیم و به شرایطی رسیدیم که همه تجهیزات پدافندی ما بومی است.


صباحی‌فرد با اشاره به ارتقای سامانه باور ۳۷۳، تصریح کرد: ما کار را در دهه ۹۰ با یک کار سنگین مطالعاتی مابین پدافند هوایی، وزارت دفاع و برخی از دانشگاه‌ها را آغاز کردیم، بالاخره با همه فراز و نشیب‌های این کار مشترک ما در سال ۱۳۹۷ به مرحله رسیدیم که می‌توانیم شلیک را انجام دهیم.


وی خاطرنشان کرد: نخستین شلیک‌های موفق این سامانه در بردهای ۱۰۰ و ۱۲۰ کیلومتر انجام شد و سپس کار را ادامه دادیم تا به مرحله‌ای رسیدیم که در سال ۱۳۹۹ دو تست عملیاتی موفق را طی یک سناریوی بسیار سخت‌گیرانه در برد ۱۵۰ کیلومتر را انجام دادیم، اما به این موضوع قانع نبودیم و به دنبال سامانه‌ای بودیم که در دنیا کم‌نظیر و بی‌نظیر باشد.


فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ به این مرحله رسیده‌ایم که قادر هستیم این سامانه و موشک را ارتقا دهیم و به سراغ تست بالای ۳۰۰ کیلومتری برویم، یعنی به این یقین رسیده‌ایم که می‌توانیم این کار را انجام بدهیم و برای اولین بار در کشور چنین آزمایشی انجام شد.


صباحی‌فرد اظهار کرد: سامانه باور ۳۷۳ در این آزمایش هدف را در ۴۵۰ کیلومتری کشف کرد. هنگامی که این هدف شناسایی می‌شود، قفل اولیه در فاصله ۴۰۰ کیلومتری انجام و قفل پایدار در فاصله ۳۶۰ کیلومتری انجام می‌دهد، پس از این بود که شلیک انجام و در فاصله ۵ دقیقه‌ای به آن اصابت می‌کند.


سامانه باور،جنگنده‌های رادارگریز و پهپادها را هدف قرار می‌دهد


وی افزود: سامانه باور ۳۷۳ موفق شد در برد ۳۰۴ کیلومتری پهپاد هدف را منهدم کند. ما در این آزمایش پهپاد با سطح مقطع کوچک انتخاب کردیم و با این کار می‌خواستیم بگوییم که این سامانه قادر است کوچک‌ترین هدف با سطح مقطع بسیار کم را شناسایی و منهدم کند.


فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش عنوان کرد: سامانه باور ۳۷۳ علاوه بر اینکه می‌تواند با همه جنگنده‌های دنیا درگیر شود قادر است تا با جنگنده‌های نسل پنجم جهان که رادارگریز هستند نیز به‌طور کامل درگیر شود؛ پهپاد هدف که با یک کار مشترک توسط وزارت دفاع و پدافند هوایی ارتش تولید شده و در این آزمایش به ارتفاع  ۴۳ هزار پایی رسید و در آن‌جا مورد اصابت سامانه باور ۳۷۳ قرار گرفت.


صباحی‌فرد با بیان اینکه فقط یک کشور در جهان دارای سامانه‌ای مانند باور ۳۷۳ است، تأکید کرد: اگر سایر کشورها بخواهند یک سامانه‌ای با این قدرت را تولید کنند، گاهی اوقات تا ۲۰ سال زمان نیاز دارند، اما توانستیم به مرور این سامانه را ارتقا دهیم تا به برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر دست پیدا کردیم؛ بلافاصله پس از این شلیک، تست بالستیک آن را هم انجام دادیم، البته اگر در این آزمایش هم وسواس به خرج نمی‌دادیم می‌توانستیم هدف را در برد ۳۲۰ کیلومتری منهدم کنیم.


وی تصریح کرد: به دنبال ارتقای بیشتر برد سامانه باور ۳۷۳ هستیم و بایستی برد درگیری این سامانه را به عددی برسانیم که در دنیا نظیر آن وجود نداشته باشد و بگوییم که اولین دارنده سامانه‌ای با چنین قدرت انهدامی هستیم.


فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش اضافه کرد: رمز شروع عملیات ما نام من مقدس حضرت زهرا(س) بود. دستیابی به چنین قدرتی حاصل لطف و رحمت خداوند متعال و حضرت فاطمه زهرا (س) به ما توان داد تا به چنین قدرتی دست پیدا کنیم.


ورود ارتش به ساخت سلاح‌های لیزری ضدپهپاد 


صباحی‌فرد بیان کرد: پدافند هوایی در کشور به‌گونه‌ای سرعت یافته است که قابل کنترل نیست. یعنی هم‌اکنون که در حال ارائه گزارش به شما و ملت عزیز ایران هستم، پدافند هوایی با روز گذشته خود قابل قیاس نیست. اکنون در داخل کشور به این توانمندی دست پیدا کردیم تا انواع و اقسام سامانه‌های راداری که برد آن‌ها به حدود ۳ هزار کیلومتر می‌رسد را تولید کنیم، اکنون نفس‌های به شماره افتاده دشمنان خود را در داخل خانه‌هایشان رصد می‌کنیم، البته خودشان هم به این موضوع آگاهی دارند.


وی افزود: اکنون جای‌جای کشورمان به سامانه‌های راداری تاکتیکی متحرک در بردهای مختلف مجهز شده و با وجود چنین سامانه‌هایی فضای ایران اسلامی و آسمان مقدس کشورمان محلی برای نفوذ ندارد، در حوزه سامانه‌های درگیری نیز طیف مختلفی از بردهای کوتاه تا بردهای بلند را نیز در اختیار داریم.


فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در حال کار بر روی یک سامانه برد متوسط هستیم و این سامانه از روز گذشته در حال گذراندن تست‌های میدانی خود است.


صباحی‌فرد درباره تست‌های انجام شده روی سامانه‌های پدافندی گفت: همه سامانه‌های پدافندی ما پیش از ورود به چرخه عملیاتی تست‌های سخت‌گیرانه‌ای برای آنها انجام می‌شود و باور ۳۷۳ نیز از این تست‌ها مستثنی نبود.


وی عنوان کرد: با تمام توانی که داشتیم، جنگ الکترونیک را بر روی این سامانه آزمایش کردیم و باور ۳۷۳ توانست با موفقیت از این تست خارج شود، همه سامانه‌های بومی ما چنین توانمندی را دارند و می‌توانند با جنگ الکترونیک مقابله کنند. سامانه‌های جنگ الکترونیک ما ساخت داخل هستند و در این حوزه بی‌نیاز هستیم.


فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به توانمندی این نیرو در حوزه لیزر درباره در اختیار داشتن سلاح لیزری ضدپهپاد اظهار کرد: ما در حوزه لیزر توان بسیار خوبی دست پیدا کرده‌ایم و لیزر را با قدرت‌های مختلف به میدان آورده و تست میدانی آنها را هم انجام داده‌ایم. البته این کار برای دیروز و امروز نبوده و کشورمان دو یا سه سال است که به توانمندی‌های بسیار خوبی در حوزه لیزر دست پیدا کرده است.


صباحی‌فرد افزود: پدافند هوایی هم از این موضوع مستثنی نیست و هم‌اکنون در حال بهره‌گیری از لیزر هستیم. مزیت این‌ها بومی بودن آنها است و هیچ گلوگاهی برای ساخت تجهیزات مورد نیاز خود نداریم.


وی درباره توانمندی‌های رونمایی نشده پدافند هوایی ارتش یادآور شد: آنچه که می‌توانیم رونمایی و از طریق رسانه‌ها اطلاعات آن را بیان کنیم را به مردم عزیزمان و جهان معرفی می‌کنیم، در حالی که لایه‌ها و سامانه‌های پنهان بسیاری داریم که امیدوارم روزی مجبور نباشیم از این توانمندی‌های پنهان استفاده کنیم.


مجبور شویم از توانمندی‌های پنهان خود استفاده کنیم،دنیا متوجه قدرت تجهیزات پدافند هوایی خواهد شد


فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش خاطرنشان کرد: وقتی مجبور شویم از توانمندی‌های پنهان خود استفاده کنیم، آن زمان همه دنیا به قدرت جمهوری اسلامی ایران پی خواهد برد. آن زمان است که دنیا متوجه قدرت تجهیزات پدافند هوایی خواهد شد.


صباحی‌فرد با اشاره به همکاری با پدافند هوایی سپاه خاطرنشان کرد: این دو نیرو یک ید واحده هستند و تجهیزات ما در هر دو نیرو به عنوان یک ید واحده، منسجم و متحد آماده مقابله با هر تهدیدی هستند، دشمنان ما فقط از تجهیزات ما نمی‌هراسند، بلکه از انسجام و همدلی نیروهای مسلح نیز در هراس هستند.


وی گفت: هیچ تفاوتی بین مأموریت‌های پدافند هوایی ارتش و پدافند هوایی سپاه وجود ندارد، ما یک مأموریت واحد داریم که تحت شبکه کنترل فرماندهی کشور در قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) فرماندهی آن را به عهده دارد، فعالیت می‌کند.



منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *