رفتن به نوشته‌ها

لوله پلی اتیلن فاضلابی

لوله پلی اتیلن چیست؟

لوله پلی اتیلن لوله های سیاه رنگ هستند که با خط های آبی (برای آبرسانی) خط زرد برای (گازرسانی) و خط قهوه ای (برای فاضلاب) استفاده می شوند. لوله پلی اتیلن لوله ای است که از نوعی پلیمر مصنوعی به همین نام ساخته می شود که به خاطر ساختار شیمیایی منحصر به فرد خود، مزیت های زیادی برای آن شمرده شده اند. از میان مزیت های لوله های پلی اتیلن ساخته شده از مواد پلی اتیلن یا P.E می توان به مقاومت بالا در برابر مواد خورنده ، فشار، ضربه ، سایش، دما و همین طور دارا بودن زاویه خمش مناسب اشاره کرد. از دیگر خصوصیات این لوله پلیمری می توان به مقاومت بالای آن در برابر ضربه و فشار در دمای بسیار پایین هم خاطر نشان کرد.

جنس لوله های پلی اتیلن فاضلابی از چیست؟

جنس لوله پلی اتیلن فاضلابی از پلی اتیلن می باشد که یک نوع مواد پلیمری پلاستیکی است که از نفت خام با ترکیب گاز های طبیعی تولید می شود.

کاربرد لوله های فاضلابی پلی اتیلن در گردآوری انواع فاضلاب

لوله های فاضلابی پلی اتیلن در جمع آوری هر سه نوع فاضلاب، فاضلاب خانگی، فاضلاب صنعتی و فاضلاب سطحی کاربرد دارد.

قیمت لوله پلی اتیلن

ضرورت استفاده از لوله پلی اتیلن فاضلابی در فاضلاب های خانگی

فاضلاب خانگی به دلیل وجود موادی حاصل از استحمام، شتسشو و مواد اسیدی و بازی ممکن است بسیار خطرناک باشد. بهترین لوله برای انتقال فاضلاب خانگی به شبکه انتقال فاضلاب، لوله های پلی اتیلنی می باشد.

هدایت رواناب سطحی به وسیله لوله های پلی اتیلن فاضلابی

رواناب ها به دلیل وجود شن و ماسه و ریز دانه ها، می بایست در محفظه ای ایزوله با مینیمم ضریب اصطکاک روان شوند. سطح داخلی لوله های فاضلابی کاملا صاف و صیغلی است و این باعث می شود رسوبگذاری درون آن ایجاد نشود و مواد به راحتی داخل آن در جریان باشند.

هدایت فاضلاب تجاری

فاضلاب های تجاری مربوط به ساختمان های تجاری و موسسات حجم بالایی از مواد فاضلابی را دفع می کند.لوله های اسپیرال یا کاروگیت پر مصرفترین لوله ها در دفع این فاضلاب ها است.

لوله های فاضلابی پلی اتیلنی و دفع فاضلاب صنعتی

خطرساز ترین نوع فاضلاب با مواد سمی، فاضلاب های ناشی از فرآیند های صنعتی و تولید مانند آب صابون و روغن ها و انواع حلال ها که می توانند هر لوله ای را از پای در بیاورند! خوشبختانه لوله های پلی اتیلنی دقیقا به همین منظور طراحی و تولید می شوند چرا که این لوله ها مقاومت شیمیایی بالایی داشته و با مواد مختلف حداقل ترکیب شیمیایی دارند و اکسید نمی شوند.

کاربرد لوله های فاضلابی پلی اتیلنی در زهکشی

ذخایر آب زیر زمینی می بایست به عنوان یک منبع بسیار ارزشمند طلقی می شود و مدیریت آن بسیار حیاتی و برای مصارف کشاورزی مورد نیاز است.زهکشی آب های سطحی به وسیله لوله های اسپیرال و کاروگیت با کارکرد حداقل 50 سال ممکن است.

انتقال فاضلاب های شهری به تصویه خانه ها به وسیله لوله پلی اتیلنی

انتقال آب فاضلاب شهری توسط سیستم ترسیم لوله به تصویه خانه ها و مخازن نگهداری فاضلاب توسط لوله پلی اتیلنی دوجداره به انجام می رسد تا فرآیند گند زدایی و بازیابی انجام شود. این لوله ها قادرند تا فشار های 6 بار را برای فاصلاب های شهری و بین شهری تحمل نمایند.

ضریب ایمنی (اطمینان) لوله های پلی اتیلنی فاضلابی چیست؟

ضریب اطمینان در لوله های فاضلابی پلی اتیلنی به زبان ساده به این معناست که لوله پلی اتیلنی در شرایط خاص چقدر می تواند فشار بیشتری تحمل نماید؟ به طور مثال لوله 6 بار (8 اینچی) با ضریب اطمینان (SF) 1.25 نشان دهنده آن است که این لوله می تواند 25{03a9b7cf09cf1af91b8fdbebc03368fb365158988bb0a77341871db890db7caa} بیشتر از فشار خود که 6 بار است را تحمل کند.یعنی به عبارتی 1.5 بار مضاف بر 6 بار را تحمل می نماید.یعنی 7.5 بار

ضریب ایمنی لوله های پلی اتیلنی فاضلابی چند است؟

ضریب ایمنی لوله ها می تواند 1.25 و 1.6 و 2 در انرژیسازان دسته بندی می شود.

لوله پلی اتیلنی 4 بار با فشار 4 اتمسفر و دسته بندی شاخه ای و سایز

این نوع لوله از سایز های 50mm و 1.5 اینچی موجود است و می تواند تا 400mm یا 16 اینچ در شاخه های 6 و 12 متری با مواد pe80 و pe100 تولید شود و ضریب ایمنی تا 25{03a9b7cf09cf1af91b8fdbebc03368fb365158988bb0a77341871db890db7caa} را داشته باشد.

برای فاضلاب درون ساختمان از لوله با چه سایزی استفاده می شود؟

از لوله های pe فاضلابی، در سایز های 50 تا 160 می توان برای انتقال فاضلاب های درون ساختمان های مسکونی استفاده نمود.

آیا خرید لوله پلی اتیلنی با فشارهای بالا برای فاضلاب ساختمان ساختمان لازم است؟

در حالت پیشفرض فاضلاب های ساختمان فشارهایی بالاتر از 4 بار نخواهند داشت.در این حالت و با توجه به اینکه لوله شامل درصد معینی ضریب اطمینان است، برای دفع فاضلاب ساختمان نیازی به تهیه فشار هایی بالاتر از لوله نیست.

برای انتقال فاضلاب های شهری از چه سایز لوله فاضلابی جنس پلی اتیلن استفاده می شود؟

از سایز های بالای 160mm برای انتقال فاضلاب های شهری، بین شهری و کانال های انتقال آب، رواناب های سطحی و آب باران استفاده می شود.

نوع اتصالات لوله های فاضلابی عموما چیست؟

در فشارهای کاری یکسان، این لوله ها با اتصالات جوشی به یکدیگر متصل می شوند.

چرا در حالت های که دبی مهم است، استفاده از لوله با فشار های بالا گزینه مناسبی نیست؟

در مبحث انواع لوله، با بالاتر رفتن فشار های کاری، ضخامت لوله بالاتر می رود.با بالاتر رفتن ضخامت لوله، دبی (به معنی میزان حجم جا به جا شده در یک مقطع مشخص در زمانی مشخص) کاهش میابد و جریان سیال به آرامی منتقل می شود. این موضوع بخصوص در لوله های فاضلابی ثقلی بسیار اهمت پیدا می کند.

لوله پلی اتیلن از چه موادی ساخته می شود؟

لوله پلی اتیلن از ماده ای پلیمری به نام پلی اتیلن ساخته می شوند که علامت اختصاری آن  PE است. توجه با این نکته حائز اهمیت است که این ماده را از واکنش پلیمریزاسیون واحدهای اتیلن بدست می آورند. پلی اتیلن ها خود از خانواده مواد پلی اولفین ها می باشند که امروزه در بسیاری از مواد پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله پلی اتیلن

تقسیم بندی لوله های پلی اتیلن

هنگام تقسیم‌بندی لوله پلی اتیلن معمولاً آنها را به دو دسته لوله های تک جداره (که به اختصار لوله پلی‌اتیلن نامیده می‌شود) و دو جداره (که به نام لوله کاروگیت شناخته می‌شود) تقسیم می‌کنند. اما این دسته‌بندی بسیار کلی است. آنچه به عنوان لوله پلی اتیلن تک جداره می‌شناسیم خود به چندین نوع لوله مختلف با کاربردهای متفاوت تقسیم می‌شود :

لوله پلی اتیلن (PE) بلک ۱۰۰

لوله بلک ۱۰۰ از انواع لوله پلی اتیلن فشرده (H.D.PE) است که با رزین سیاه رنگ شده است. این محصول مقاومت بسیار خوبی در برابر ترک‌خوردگی ناشی از فشار محیط دارد و دارای ویژگی‌های مقاومت در برابر ضربه و سختی بالایی است. بلک ۱۰۰ را می‌توان در سیستم‌ لوله‌های تحت فشار، توزیع گاز و آب و سیستم‌های فاضلاب و زهکشی استفاده کرد.

لوله پلی اتیلن بلو ۱۰۰

لوله بلو ۱۰۰ لوله پلی اتیلن فشرده‌ای است که با رزین آبی رنگ شده است. این محصول مقاومت بسیار خوبی در برابر ترک‌خوردگی ناشی از فشار محیط، قدرت هیدرواستاتیک بلندمدت خوب و مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد و بسیار پردازش‌پذیر است. مهم‌ترین مصرف این نوع لوله در سیستم‌‌های توزیع آب آشامیدنی است.

لوله پلی اتیلن اورنج ۱۰۰

لوله اورنج ۱۰۰ یکی دیگر از انواع لوله پلی اتیلن فشرده است که با رزین نارنجی رنگ شده است. این محصول مقاومت بسیار خوبی در برابر ترک‌خوردگی ناشی از فشار محیط و قدرت هیدرواستاتیک بلندمدت بسیار خوبی دارد. علاوه براین، اورنج ۱۰۰ مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد و بسیار پردازش‌پذیر است. مهم‌ترین مصرف این نوع لوله در سیستم‌‌های توزیع آب آشامیدنی است.

لوله پلی اتیلن H.E.3490-LS

لوله BorSafe H.E.3490-LS لوله پلی اتیلن فشرده سیاه رنگ و دو حالته‌ای است که به عنوان یک PE100 توسط فناوری پیشرفته Borstar تولید شده است. توزیع بسیار مناسب کربن این لوله را در مقابل اشعه ماوراء بنفش بسیار مقاوم کرده است. ثبات بلندمدت لوله نیز توسط سیستم تثبیت بهبودیافته‌ای تضمین شده است. استفاده از این لوله به عنوان لوله تحت‌فشار در سیستم‌های توزیع آب آشامیدنی و گاز طبیعی، فاضلاب‌های تحت‌فشار، لوله‌گذاری مجدد، خروجی آب دریا و سیستم‌های لوله‌گذاری صنعتی توصیه می‌شود. طراحی این محصول به گونه‌ای است که تولید انواع لوله با قطرهای بزرگتر و دیواره‌های ضخیم‌تر را ممکن می‌کند، اما به هر حال تولید آن با هر قطری امکان‌پذیر است. HE3490-LS مقاومت بسیار خوبی در برابر گسترش ترک‌خوردگی دارد و ترک‌ها به کندی در آن رشد می‌کنند.

لوله پلی اتیلن P6006

P6006 از انواع لوله فشرده است که در کلاس MRS10-PE 100 قرار می‌گیرد. این لوله دارای توزیع دوحالته جرم ملکولی است. P6006 مخصوص کاربردهای لوله‌های تحت‌فشار طراحی شده و مقاومت خوبی در برابر ترک‌خوردگی بر اثر فشار محیط و قدرت هیدرواستاتیک بلندمدت بسیار خوبی دارد. از کاربردهای این محصول می‌توان به سیستم‌های توزیع آب آشامیدنی، سیستم‌های آبیاری، سیستم‌های توزیع گاز طبیعی و سیستم‌های لوله‌کشی فاضلاب اشاره کرد.

لوله پلی اتیلن NPP بلک

یکی دیگر از انواع لوله پلی اتیلن فشرده NPP بلک است که با رزین سیاه رنگ شده است. این نوع لوله ویسکوزیته ذوب بسیار بالایی دارد و رزین مناسبی برای انفصال (اکستروژن) لوله‌های بدون فشار است. این محصول در سیستم‌های بدون فشار، مانند لوله‌های ورقی و فاضلاب مصرف می‌شود.

انواع لوله‌ پلی‌اتیلن (PE) بر اساس دانسیته مواد مورد استفاده

لوله‌ پلی‌اتیلن (لوله PE)، بر اساس دانسیته مواد مورد استفاده به سه گروه اصلی تقسیم می‌شود: لوله‌ پلی‌اتیلن با دانسیته بالا (HDPE)، لوله‌ پلی‌اتیلن با دانسیته متوسط (MDPE) و لوله‌ پلی‌اتیلن با دانسیته پایین (LDPE)

لوله‌ پلی‌ اتیلن با دانسیته بالا (HDPE)

چگالی این نوع لوله پلی‌اتیلن ۰.۹۴۱ گرم بر سانتی‌ متر مکعب یا بیشتر است. به دلیل درجه پایین انشعاب، HDPE دارای نیروهای بین ملکولی قدرتمند و قدرت کششی بالاست. انشعاب لوله با استفاده از انواع کاتالیست و نیز کنترل شرایط کاهش می‌یابد. ویژگی‌های HDPE، که رنگ طبیعی آن سفید است، عبارتند از:

  • مقاومت شیمیایی عالی
  • مقاومت خوب در برابر شرایط آب و هوایی
  • مقاومت بالا در برابر پارگی و فشار
  • مقاومت بالا در برابر ترک‌خوردگی ناشی از تنش
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • اصطکاک اندک
  • عایق گرما و الکتریسیته
  • انعطاف‌پذیری بیشتر نسبت بهLDPE

این ویژگی‌ها باعث شده است که این نوع لوله برای سیستم‌های انتقال آب و سیستم‌های تحت‌فشار بسیار مناسب باشد. سختی و قدرت HPDE از LDPE بیشتر است و به همین دلیل بهتر می‌تواند در برابر فشار آب مقاومت کند. لوله پلی‌اتیلن HPDE بهترین انتخاب برای سیستم‌های آبیاری است.

انواع لوله پلی اتیلن

لوله‌ پلی‌اتیلن  (لوله PE) با دانسیته متوسط (MDPE)

چگالی مواد در این نوع لوله پلی‌اتیلن بین ۰.۹۲۶ تا ۰.۹۴۰ گرم بر سانتی‌ متر مکعب است و به ازای هر سانتی‌متر از ضخامت خود فشار کمتری را نسبت HPDE به تحمل می‌کند. برخی از ویژگی‌های MDPE، که رنگ طبیعی و معمول آن آبی است، عبارتند از:

  • مقاومت شیمیایی بسیار بالا
  • پایداری در دمای اتاق
  • مقاومت بسیار خوب در برابر ضربه
  • حساسیت کمتر نسبت به HDPE
  • مقاومت بالاتر در برابر ترک‌خوردگی ناشی از تنش نسبت بهHDPE

به دلیل این ويژگی‌ها، از MDPE در برخی از بخش‌های سیستم‌های لوله‌کشی گاز و انتقال آب آشامیدنی سرد استفاده می‌شود. MDPE کمترین میزان کاربرد را در میان انواع لوله‌های پلی‌اتیلن دارد. این نوع لوله بیش از هرجا در کشور انگلستان و برای اتصال خانه‌ها به سیستم لوله‌کشی آب شهری استفاده می‌شود. برای لوله‌کشی گاز توکار از لوله مانیسمان رده 20 نیز استفاده می‌شود.

لوله پلی‌اتیلن (لوله PE) با دانستیه پایین (LDPE)

چگالی مواد در این نوع لوله پلی‌اتیلن کمتر از ۰.۹۲۶ گرم بر سانتی‌متر مکعب است. برخی از ویژگی‌های این نوع لوله عبارتند از:

  • مقاومت در برابر شکست ناشی از فشار
  • سختی بالا
  • انبساط‌پذیری
  • مقاومت شیمیایی خوب (اما کمتر از HDPE)
  • مقاومت حرارتی کم
  • استحکام اندک

لوله پلی‌اتیلن (لوله PE) با دانستیه پایین (LDPE)

بیشترین مورد کاربرد لوله پلی‌اتیلن LDPE در سیستم‌های آبیاری قطره‌ای است، هرچند می‌توان از آن در سیستم‌های فاضلاب، بهداشتی، خطوط تولید صنعتی، لوله‌گذاری کشاورزی و سیستم‌های دیگری که در برابر فشارها یا درجه حرارت‌های بالا قرار نمی‌گیرند نیز استفاده کرد. این نوع لوله می‌تواند فشار کمتر از ۳ بار را تحمل کند. LDPE از این نظر که بیشتر برای نصب رو زمینی مناسب است با انواع دیگر لوله‌های پلی‌اتیلن متفاوت است. در این نوع لوله اتصالات در داخل قرار می‌گیرند و به دلیل انعطاف‌پذیری کمتر، هنگام نصب باید در گوشه‌ها از رابط‌های خاص استفاده کرد.

لوله های پلی اتیلنی در ضخامت های مختلف

سایز لوله های پلی اتیلن متنوع است، از همین رو شامل ابعاد گوناگون می‌شوند که به قرار زیر است:

1- لوله پلی اتیلن 32 یا همان لوله پلی اتیلن 1 اینچ:

لوله  پلی اتیلن ۱ اینچ یا ۳۲ میلیمتر، یکی از کاربردی‌ترین لوله‌های پلی اتیلنی به خصوص در شبکه آبرسانی است. نام 32 میلیمتر برای این نوع لوله، اشاره به ضخامت جداره داخلی آن دارد. قیمت لوله پلی اتیلن 1 اینچ بستگی به متراژ کلاف‌های آن دارد. این نوع لوله وزن پایینی داشته و در برابر ضربات دارای مقاومت نسبتاً بالایی می‌باشد.

2- لوله پلی اتیلن 63 یا همان لوله پلی اتیلن 2 اینچ:

لوله پلی اتیلن 63 یا همان لوله پلی اتیلن 2 اینچ پرکاربرد ترین نوع لوله پلی اتیلن می باشد که در کشاورزی بسیار کاربرد دارد. لوله پلی اتیلن 6 بار 63 نیز از لوله پلی اتیلن 10 بار 2 اینچ پر کاربرد تر است و بعنوان لوله پلی اتیلن آبیاری بیشتر استفاده می‌شود. اتصالات این لوله برای آبیاری تحت فشار، بارانی و قطره ای کامل است. اتصالات این لوله رزوه ای می باشد. بسته بندی بصورت کلاف 100 متری و 200 متری می باشد. برای مشاهده قیمت لوله پلی اتیلن 63 به جداول بالای صفحه مراجعه کنید.

3- لوله پلی اتیلن 90 یا لوله پلی اتیلن 3 اینچ:

لوله پلی اتیلن 90 یا لوله پلی اتیلن 3 اینچ هم از پر مصرف های صنعت لوله پلی اتیلن می باشد البته بیشتر کاربرد این لوله در صنعت آبرسانی می باشد تا صنایع دیگر. لوله پلی اتیلن 90 که ضخامت آن 4 میلیمتر است از بقیه پر مصرف تر است بسته بندی بصورت کلاف 100 متری می باشد.

4- لوله پلی اتیلن 110 یا لوله پلی اتیلن 4 اینچ:

لوله پلی اتیلن 110 یا لوله پلی اتیلن 4 اینچ هم مثل 2 اینچ بسیار پر مصرف است. در واقع خط لوله اصلی در آبیاری تحت فشار و بارانی لوله پلی اتیلن 4 اینچ است که 2 اینچ را از آن انشعاب می گیرند و به شیر خودکار متصل می شود.لوله پلی اتیلن 110 6 بار که وزن هر کلاف آن 177 کیلوگرم می باشد از بقیه لوله های 4 اینچ کاربرد بیشتری دارد. لوله 110 را بصورت کلاف 100 یا 50 متری بسته بندی می کنند و رابط و کمربند و اتصالات آن بصورت کامل موجود است.

5- لوله پلی اتیلن 5 اینچ یا لوله پلی اتیلن 125 :

لوله پلی اتیلن 5 اینچ یا لوله پلی اتیلن 125 که البته در فشار 10 بار از 6 بار پر مصرف تر است و در صنعت کشاورزی کاربرد بیشتری دارد این لوله هم مثل لوله پلی اتیلن 4 اینچ بعنوان شاه لوله استفاده می شود و لوله 2 اینچ یا 3 اینچ را از آن انشعاب می گیرند. قیمت لوله پلی اتیلن 5 اینچ مناسب و معمولا موردپسند مشتریان است؛ اما در اصل قیمت لوله 125 پلی اتیلن به حجم و اندازه خرید و جنس مواد اولیه آن بستگی دارد. این لوله بصورت کلاف ضخامت بیشتری دارد و بصورت شاخه 6 متری هم تولید می شود.

6- لوله پلی اتیلن 160 یا لوله 6 اینچ:

لوله پلی اتیلن 160 یا لوله 6 اینچ که در بعضی مواقع به آن 6 می گویند ولی باید دقت شود با لوله پلی اتیلن 63 اشتباه گرفته نشود. این لوله بیشتر برای انتقال آب استفاده می شود بصورت 10 بار و 6 بار برای تحت فشار بصورت لوله پلی اتیلن 160 میلیمتر 4 بار برای انتقال آب استفاده می شود. این لوله ها بصورت شاخه 6 و 12 متری می باشد. نحوه نصب این سایز لوله پلی اتیلن و همچنین لوله 8 اینچ و 10 اینچ و 12 اینچ بصورت رینگ و فلنچ و پیچ و مهره می باشد.

7- لوله پلی اتیلن 8 اینچ با قطر 200 میلیمتر:

لوله پلی اتیلن 8 اینچ با قطر 200 میلیمتر یا 20 سانتیمتر از مهمترین لوله های انتقال آب هستند که به اسم 8 اینچ شناخته می شود. اتصالات و شیر فلکه این لوله بسیار پر مصرف و مهم است اتصالات چدنی برای این لوله و لوله سایزهای 6 اینچ و 10 اینچ استفاده می شود برای انتقال آب آشامیدنی، بعنوان لوله آبرسانی کشاورزی، جمع آوری آب و هدایت آب های کشاورزی می باشد.

8- لوله پلی اتیلن 250 میلیمتر یا 10 اینچ:

لوله پلی اتیلن 250 میلیمتر یا 10 اینچ بسیار پر مصرف در صنعت نفت و گاز و آب و پتروشیمی وشرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی از این سایز لوله استفاده می کنند، این لوله نباید با لوله 10 یا 110 اشتباه شود. سایز این لوله 25 سانتیمتر است . شیرآلات و اتصالات چدنی این لوله پر مصرف است . فروش لوله پلی اتیلن 250 در فشار 6 بار و 10 بار پرمصرف است. رینگ و فلنچ برای نصب این نوع لوله در فشار 6 بار و 10 بار موجود است

9- لوله پلی اتیلن 12 اینچ یا لوله پلی اتیلن 315:

لوله پلی اتیلن 12 اینچ یا لوله پلی اتیلن 315 برای پرورش ماهی، صنعت شیلات و صنعت کشاورزی و همچنین برای صنایع مختلف در شهرک های صنعتی برای آب صنعتی استفاده می شود. نحوه اتصالات در این سایز لوله با الکتروفیوژن یا رینگ و فلنچ و پیچ م و مهره می باشد. لوله پلی اتیلن 315 میلیمتر با فشار 6 بار و 10 بار با ضخامت های 12 میلیمتر تا 24 میلیمتر پر کاربرد تر هستند.

 

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *